یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 12 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۷:۵۹

از مرگ ۳ شاهد کلیدی تا محکومیت در دادگاه‌های ۲ کشور
توتال در فرانسه هم برای پرداخت رشوه به طرف‌های ایرانی محکوم شد

باشگاه خبری فراساحل: در حالی که آمریکا و فرانسه، توتال را به خاطر پرداخت رشوه به ایران برای گرفتن پروژه‌های نفتی جریمه کرده‌اند، مسؤولان ایرانی هم‌چنان می گویند هیچ سندی در این باره ندارند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از فارس، دویچه وله روز جمعه از جریمه توتال به خاطر پرداخت رشوه توسط یک دادگاه در پاریس خبر داد و اعلام کرد دادگاهی در پاریس شرکت انرژی توتال را به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرد. دادستانی در کیفرخواست این پرونده تقاضای یک میلیون یورو جریمه کرده بود. دادگاه روز جمعه ۲۱ دسامبر شرکت بزرگ انرژی فرانسه را به خاطر «پرداخت رشوه به کارمندان خارجی» برای مشارکت در معاملات نفت و گاز با ایران گناه‌کار شناخت. برای دادگاه ثابت شده است که توتال برای دریافت امتیاز همکاری در پروژه پارس جنوبی در خلیج فارس مبلغ ۳۰ میلیون دلار امریکایی (معادل حدود ۲۶ میلیون یورو) رشوه پرداخته است. به نظر دادگاه مبالغ رشوه به دلالان و کارمندان «خارجی» بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ از سوی توتال پرداخت شده است.

آمریکا پیشتر توتال را جریمه کرده بود
پیش از این دادگستری ایالات متحده به ظن فساد و ارتشا علیه توتال به تحقیق پرداخته بود و این شرکت نفتی آمادگی خود را برای پرداخت 245 میلیون دلار اعلام کرده بود. روز گذشته محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شد به این موضوع اشاره کرد و گفت : ما مستندی درباره دریافت رشوه از سوی توتال که مربوط به فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی و سال ۱۹۹۷ میلادی است، دریافت نکرده‌ایم. این صحبت های مشکین فام در حالی مطرح شده است که بیژن زنگنه نیز در 22 تیرماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را مطرح و گفته بود هیچ مستندی دال بر پرداخت رشوه توسط شرکت توتال به برخی افراد در جریان انعقاد قرارداد در فاز 2 و 3 وجود ندارد. زنگنه در این جلسه گفته بود: برخی می‌گویند این شرکت رشوه داده است؛ من می‌گویم سوابق را به قوه قضائیه بدهید تا ممنوع‌المعامله شود؛ من از توتال پرسیده‌ام و آنها می‌گویند «این‌طور نیست و ما هیچ جا محکوم نشده‌ایم و موضوعی که در بورس آمریکا بوده یک کلمه آن مربوط به ایران نیست». شما اگر نظری غیر از این دارید اسنادتان را به من بدهید و اگر نمی‌خواهید اسناد را به من بدهید به قوه قضائیه ارایه کنید. زنگنه در حالی ماجرای رشوه توتال را تکذیب می‌کند که براساس مستندات وزارت دادگستری آمریکا توتال به طرف ایرانی در قرارداد پیشین رشوه داده و محکوم شده و این محکومیت را پذیرفته و جرایم قابل توجهی بابت این محکومیت پرداخته است.

سند جریمه 245 میلیون دلاری توتال توسط آمریکا
در سند رسمی وزارت دادگستری آمریکا آمده است شرکت نفتی توتال به جرم رشوه دادن به یک مقام رسمی دولت اسبق ایران (در دولت اصلاحات)، محکوم به پرداخت بیش از 245 میلیون دلار جریمه شده است.



  کد خبر : 6156
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :